سایت رسمی خدیجه خانمرادی شاعر لک زبان

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۴:۰۵ ق.ظ

طراح قالب: قالب وبلاگ

درباره سايت

هساره واران

شعر قندپهلوی زندگانیست، من با شعر زندگی میکنم و شعر از خواستگاه درونیم می تراود همچون ماهتاب و سهراب وار قلم در جویبار شعری پاییزی به حرکت در می آید، از دیربازکهنیت زبانی ما بر ادبیات شفاهی که نیمی اش چلسرو وباورهای عوام در بر بوده است رسانه زبانی در سامانه بومی لکی در ساختار آوای ده هجایی به اثبات رسیده است.
خدالم شکری رسیمه مطلو دلــــم شادا بی وه پژاره شو
کمی بعد بنا به حرکت شعر وافول در جغرافیا وپارامترهای استتیک ناقد و پاستورال قومیتی بانگرش اینکه هرچه در حرکت رو سوی پیرامون مدرنیته باشیم به ناچارشعر در تقابل با خواستگاه زبانیش در می آید هیچگاه براین نبوده ام که با جنجال برای کسب شهرت قلم بزنم اما شعر را بیشتراز در اریکه ی شهرت قلم زدن دانسته ام... مجموعه ی پیش رو تراوش قلمگاه ذهنی اینجانب بر بارقه ی هنری سامانه زبانی بومی لکی که در بر دارنده ی اشعاری چند باحرکت پیشرو در تلفیق آوای آهنگین دور آهنگ ،ریتم و ملودی عروض با آوای دیر سال و کهن هجا در این سامانه ی زبانی پیش رو جنابان عزیزتان علاقمندان داشته های بومی زبان مادری ...
شعرهایم چونان فرزندانی که زاییده ی حس طبیعی ای خدایی، نوپایه گان حس عاشقانه ی منند، بیشتر و پیشتر براین باورم به سقم موضوعی ادبیات پیشتازی در باورعقاید جهانشمول با آرزوی روزی بر باورنشستن دسته گلی ازبوستان شعرغنی وپراستدلال زبانی لکی وباتشکر از اساتید وفضلا وادبایی که دربه ثمر نشستن این مجلدوحدیقه مرا یاری نمودند / پیش کش می شود به پیشگاه زبان کلان کهن مادریم و فرزندانم امین و نگین دو بال پرواز من دار آسمان بی انتهای زندگانی ...

خدیجه خانمرادی / هلیلان

بایگانی

پربازديدترين ها

پربحث ترين ها

نويسندگان

پيوندها

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ نخستین جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان باحضور شاعرانی از استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام و آذربایجان غربی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پاوه پرس، شهر فرهنگی پاوه روز پنج شنبه پنجم اردیبهشت ماه ۹۸ شاهد بزرگترین مراسم فرهنگی و ادبی تاریخ هورامان و پاوه بود.

در این روز جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان با گستره استانهای کرمانشاه، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی با حضور معاون مدیر کل ارشاد استان، فرماندار پاوه، اعضای شورای شهر و شورای اداری، نویسندگان، شاعران، ادیبان و اهالی ادب و قلم از سرتاسر کردستان و با حضور گرم انجمن های ادبی بوکان، مهاباد،دیوان دره، کامیاران، مریوان، روجیار، ماموسابیسارانی سنندج، خانای قبادی جوانرود، احمدداواشی روانسر ،مولوی پاوه و بسیاری از انجمن های ادبی شهرهای ایلام، ایوان، اسلام آباد، سرپل ذهاب، کرمانشاه و.. در سالن کوچک اما پر از شور و نشاط ادبی شهر پاوه برگزار شد.

این جشنواره با درخواستها و پیگیریهای مکرر موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و با تلاش جناب دکتر محمودی ریاست ارشاد پاوه به شهر پاوه اختصاص یافت و در مرداد سال ۱۳۹۶ به‌ موسسه نسیم فرهنگ هورامان ابلاغ گردید. در جلسه هیات مدیره موسسه با حضور ریاست ارشاد شهرستان، دبیرخانه جشنواره تشکیل و در تاریخ ۱۸/۶/۱۳۹۶ با حضور دکتر جعفری مدیرکل محترم ارشاد استان کرمانشاه دبیرخانه دائمی جشنواره رسما افتتاح شد.

بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزاری نخستین جشنواره به موسسه نسیم ابلاغ و پس از جلسات متعدد و تشکیل کارگروههای مربوطه، جشنواره وارد فاز عملی شد و روز ۵/۲/۱۳۹۸ برای برگزاری انتخاب گردید.

در جلسه هیات مدیره مصوب شد با توجه به اولین تجربه و محدودیت فضا و کمی بودجه، جشنواره از حالت ملی به حالت منطقه ای در آمده و به سه شاخه اصلی ۱- هورامی۲- کلهری و لری و ۳- سورانی تقسیم و اشعار بصورت آزاد(کلاسیک و نو) پذیرفته شوند. از هر شاخه تعاد ۱۰ اثر انتخاب، و شش اثر در جشنواره قرائت گردند.

هیات علمی جشنواره با مدیریت آقای عبدالله حبیبی پس از رایزنیهای فراوان نهایتا تعداد ۷ داور به دبیرخانه جشنواره معرفی نمودند. در تاریخ ۲۵/۱۲/۹۷ فراخوان بصورت گسترده در فضای مجازی و در رسانه های دیداری و شنیداری و بصورت پوستر به نقاط مختلف غرب کشور ارسال، تا تاریخ ۲۵/۱/۹۸ به مدت یک ماه تعداد ۱۹۲ نفر شاعر از سه شاخه شرکت کردند که به ترتیب سورانی ۸۸ نفر، کلهری ۵۸ نفر و هورامی ۴۵ نفر و مجموعا ۵۷۰ اثر وارد دبیرخانه جشنواره شدند. داوری از تاریخ ۲۰/۱/۹۸ آغاز به کار کرد و تا تاریخ ۱/۲/۱۳۹۸ آثار مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتا تعداد ۶ شاعر کلهری، ۷ شاعر هورامی(بدلیل امتیاز مشترک ۲ شاعر) و ۸ شاعر سورانی (به دلیل آمار بالای شرکت کنندگان) برای روز جشنواره انتخاب شدند.

شاعران رتبه های مربوطه به شرح زیر می باشند:
بخش سورانی:
۱- ایوب حق بین
۲- رامان صوفی سلطانی
۳- ابوبکر شریف زاده
۴- مهدی فلاحی رستمان
۵- خانم حسنی خورشیدی
۶- امین گردیگلانی
۷- خانم فریاد غفوری
۸- فوزیه سلطان بیگی

بخش کلهری:
۱- رضا جمشیدی
۲- سمیه مهری
۳- خدیجه خانمرادی
۴- زهرا درویشی
۵- روح اله شرفی
۶- الهام پالیز

بخش هورامی:
۱- سعدی غریبی
۲- جمال قادرپور
۳- صابر عزیزی
۴- فیصل هدایتی و عباس غریبی
۵- شیلان کریمی
۶- یاسر رشیدی

در این جشنواره یک روزه که از ساعت ۹٫۳۰ تا ۱۸٫۳۰ ادامه داشت، به ترتیب دکتر هدایت محمودی رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان، ابراهیم شمس مسئول دبیرخانه جشنواره، خانم دکتر پریسا محمدی معاون مدیرکل ارشاد استان، آقای پرویز ایده پور فرماندار پاوه، آقای دکتر عبدالرضا رادفر استاد ادبیات دانشگاه رازی، استاد محمدسعید نجاری مشهور به ماموسا ئاسو به ایراد سخنرانی پرداختند.

برنامه های بعدی با اجرای اشعار شاعران پیشکسوت آقای هادی سپنجی از پاوه و عمو حسن عبدالملکی از هورامیهای مازندران ادامه یافت. استاد کریم رحیمی آهنگی زیبا را اجرا نمود و هنرمندان خانه دف با مدیریت استاد شعیب بهرامی با هنرنمایی خود سالن را به وجد آوردند. آقای حامی نیکبخت عبدالملکی با همراهی سه تار خود چند قطعه زیبای آهنگ کردی را اجرا کرد و هنرمند جوان و خوش آواز آقای عادل زاعی نوسودی دو بزم گورانی هورامی را تقدیم حاضران نمود.

از نکات برجسته جشنواره حضور پرشور ادیبان و شاعران و انجمهای ادبی بود که در نوع خود نظیر نداشت. نظمی خاص بر سالن جشنواره حاکم بود و همه برنامه ها مطابق روال خود پیش رفت.

شاعران در هفت نوبت سه تایی در جایگاه خود قرار گرفتند. نحوه انتخاب شاعر برای شعر خوانی بوسیله سه گلدان بود که در هریک از گلدانها اسامی شرکت کننده های سه گروه قرار داشت. به این ترتیب در هر نوبت یک شاعر هورامی، یک شاعر سورانی و یک شاعر کلهری در جایگاه قرار می گرفتند و اشعار خود را قرائت می نمودند.

در پایان مراسم به نفرات برتر جشنواره، تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی و به داوران به پاس زحماتشان نیز لوح و هدیه نقدی تقدیم شد.

در اینجا جا دارد از زحمات همه اهالی نسیم فرهنگ هورامان که در این حماسه سازی نقش داشتند، تشکر نمایم.
۱-آقای ماموسا مومن نوری ۲- محمدرشید امینی ۳- آقای محمدخالد قانع ۴- آقای فتح اله نجفی ۵- آقای فیصل هدایتی ۵- آقای عثمان رحیمی ۶- آقای عبدالله حبیبی ۷- خانم ماه جمین عارفی ۸- خانم گونا راه پیما ۹- خانم آمنه فتحی ۱۰- خانم پرستو مصطفایی ۱۱- آقای حکمت محمدی ۱۲- آقای کیوان مساعد ۱۳- آقای محمد کریمی ۱۴- آقای دلسوز همتی ۱۵- آقای حسین وفایی ۱۶- فتح اله رضایی ۱۷- آقای بابک رحیمی ۱۸- آقای محمد خدری ۱۹- آقای اقبال نوروزی ۲۰- آقای جمال قادرپور ۲۱- آقای سید آزاد حسینی ۲۲- آقای شاهو معاذی ۲۳- آقای شهرام غلامی ۲۴-ذکریا قادرپور ۲۵- قیوم دانشور…

بویژه از مساعی جناب آقای دکتر هدایت محمدی و خانم دکتر محدی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل به خاطر حمایتشان، آقای عبدالله حبیبی به عنوان مدیر علمی جشنواره، آقای کیوان مساعد به عنوان مدیر برنامه، آقای بابک رحیمی به عنوان مدیر اجرایی، آقای حسین وفایی به عنوان مدیر صحنه و آقای فتح اله نجفی به عنوان مدیر پشتیبانی، ماموسا ملا محسن قاری برجسته، کاک هادی سپنجی مسئول انجمن مولوی، آقای شعیب بهرامی مسئول خانه دف، استاد کریم رحیمی هنرمند، سمن ها و انجمن های موسیقی، خانه دف، خانه موسیقی، نمایش، و… تشکر نمایم.

از همه شاعران شرکت کننده چه آنهایی که به مرحله پایانی نرسیدند و چه آنهاییکه در جشنواره حضور داشتند، از داوران محترم که به راستی هر یک از آنها از بهترینها بودند، از تمامی قلم بدستانی که در سالن حضور داشتند، کمال تشکر را دارم.

حضور همه اصحاب هنر و قلم را ارج می نهم از انجمن ادبیهای انجمن های ادبی بوکان، مهاباد، دیواندره، کامیاران، مریوان، روجیار، ماموسابیسارانی سنندج، خانای قبادی جوانرود، احمدداواشی روانسر ،مولوی پاوه و انجمن های ادبی شهرهای ایلام، ایوان، اسلام آباد، سرپل ذهاب، کرمانشاه تشکر دارم و در پایان از همه کسانی که به هر نحوی جشنواره را همراهی نمودند سپاسگزارم.

اگر چه جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان بزرگترین اتفاق فرهنگی سالهای اخیر پاوه و هورامان بود و می تواند نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی این دیار باشد که به همت فرزندان نسیم فرهنگ هورامان حماسه سازی شد، اما با انتقادها، سرزنشها و سم پاشیهای فراوان مواجه خواهد شد. سالهاست ما راه خود را می رویم راهی به سوی افقهای روشن در این راه بارها با سنگ اندازیها مواجه شده ایم اما راه ما برای اعتلای فرهنگی هورامان همچنان ادامه خواهد داشت.

تبليغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

کلمات کلیدی

خدیجه خانمرادیxاستاد معین شاهویسیxمور لکیxلکستانxادبیات پیشروxشعر لکیxنارینهxشعر پیشتاز لکیxچلسروxدکلمه شعر لکیxادبیات پسامدرنxهلیلانxغزل لکیxسرابلهxایلامxلک امیررضا موزونیگلاره میلکانxکرماشانxوارانxلک امیرxعلی الفتیxشیرکو بیکسxسعید عبادتیانxرضا موزونیxدوبیتی رضا جمشیدیxگلاره میلکانکرماشانوارانعلی الفتی

آخرين مطالب

محبوب ترين ها

پیوندهای روزانه

قدرت گرفته از بلاگ بیان